Leczenie chrapania

Czym jest chrapanie?

Chrapanie jest postrzegane jako powszechne i szeroko lekceważone. Należy jednak pamiętać, że to nie tylko stwarzanie dyskomfortu dla osób przebywających w naszym otoczeniu, ale również dolegliwość, która może doprowadzić do licznych, późniejszych powikłań.

Chrapanie to nic innego, jak dźwięk, który powstaje w wyniku wibracji/ drgania tkanek miękkich w okolicy gardła i podniebienia miękkiego. Przerost tkanek w wyniku chrapania stwarza ograniczony przepływ powietrza przez drogi oddechowe podczas snu, co powoduje pojawienie się okresów nieoddychania podczas snu (bezdech senny). Wynika ze zwiotczenia mięśni twarzy, jamy ustnej i gardła, które poruszają się i wibrują, doprowadzając do ograniczenia światła gardła i utrudniając oddychanie. Nie leczone może doprowadzić do regularnego niewyspania, problemów z koncentracją i przemęczenia w trakcie dnia, porannych bólów głowy. Długoterminowo może bezpośrednio wpływać na powstanie poważnych chorób serca, czy wystąpienie udaru.

Poluzowanie mięśni, głównie podniebienia miękkiego, nie jest jednak jedyną przyczyną chrapania. Za dolegliwość mogą odpowiadać również polipy, alergie, przeziębienie, skrzywienie przegrody nosowej, niedrożność nosa, wady zgryzu, nadwaga.

Leczenie chrapania

Szybka próba przeciwdziałania dolegliwości pozwala na lepszą kontrolę i wyeliminowanie stanów współtowarzyszących takich jak:

• nadciśnienie płucne,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • choroba niedokrwienia serca
  • niewydolności serca
  • zaburzenia rytmu serca
  • udarów

Oferujemy leczenie chrapania i bezdechu sennego nowoczesnymi, nieinwazyjnymi metodami, dostosowanymi do potrzeb indywidualnego klienta. Relatywnie często stosowana jest plastyka podniebienia miękkiego przy użyciu diatermii radiofalowej (RaVoR), lasera CO2 i kriochirurgii.

W leczeniu chrapania i bezdechu sennego stosują się takie metody jak:

• mukotomia/ konchoplastyka/ plastyka małżowin nosowych dolnych
  • plastyka podniebienia miękkiego
  • zmniejszenie (tonsilotomia)/ całkowite wycięcie migdałków podniebiennych (tonsilektomia)
  • plastyka przegrody nosa
  • plastyka/ ablacja nasady języka
  • usuwanie polipów nosa
  • plastyka nagłośni
  • plastyka żuchwy i kości gnykowej
  • silikonowe wkładki ustne
  • aparaty EPAP, CPAP