Ginekologia

Ginekologia plastyczna

Ginekologia

Ginekologia – to dziedzina medycyny zajmująca się profilaktyką i leczeniem chorób żeńskiego układu płciowego. Najczęstsze problemy, jakimi zajmują się ginekolodzy, to: zaburzenia miesiączkowania, stany zapalne pochwy, antykoncepcja, niepłodność, nowotwory narządów rodnych. Ginekologia ściśle powiązana jest z położnictwem.

Badanie ginekologiczne składa się z następujących elementów:

• szczegółowy wywiad dotyczący objawów i schorzeń występujących w przeszłości i w rodzinie (np. nowotworów), dane dotyczące cyklu miesiączkowego (data pierwszego dnia ostatniej miesiączki, długość cyklu, jego regularność), informacje na temat współżycia (bolesność, suchość pochwy, krwawienia po stosunku), występowanie innych niepokojących objawów (upławy, krwawienia, ból). Ważne są też informacje na temat wykonywania przez pacjentkę badań przesiewowych w kierunku raka szyjki macicy i raka sutka.
  • badanie piersi – powinno być wykonywane przy każdej wizycie. Młode kobiety powinny okresowo wykonywać badanie USG sutka, a po 40 roku życia mammografię. Lekarz ginekolog powinien nauczyć i skontrolować prawidłowe wykonywanie przez kobietę samobadania piersi.
  • badanie ginekologiczne – badanie palpacyjne przez powłoki brzuszne narządów miednicy, badanie wewnętrzne tzw. dwuręczne, mające ocenić szyjkę macicy, macicę i ewentualnie inne patologie w miednicy mniejszej, badanie tarczy szyjki macicy (w tym celu zakłada się pacjentce wziernik dopochwowy).
  • badanie USG ginekologiczne przezpochwowe i przezbrzuszne
  • w razie konieczności lekarz zleca wykonanie badań dodatkowych, np. laboratoryjnych lub obrazowych.

Warto zasięgnąć porady ginekologa w przypadku wystąpienia niepokojących objawów:

• zaburzenia cyklu miesiączkowego
  • zaburzenia okresu okołomenopauzalnego i menopauzy
  • niepłodność
  • nietrzymanie moczu
  • pęcherz neurogenny
  • infekcje pochwy i sromu
  • choroby grzybicze
  • wady rozwojowe narządu rodnego
  • nieprawidłowości krwawienia z dróg rodnych
  • guzy, polipy, rozrosty w obrębie narządu rodnego
  • nowotwory łagodne
  • nowotwory złośliwe
  • endometrioza
  • schorzenia o podłożu autoimmunologicznym

Położnictwo to dziedzina medycyny powiązana z ginekologią, która zajmuje się opieką nad kobietą w czasie ciąży, porodu i połogu.

W Małej Klinice oferujemy objęcie opieką medyczną kobiet ciężarnych:

• prowadzenie ciąży
  • kwalifikacje do porodu