Leczenie bruksizmu

Bruksizm, potocznie nazywany zgrzytaniem zębami

Bruksizm, potocznie nazywany zgrzytaniem zębami lub zjadaniem zębów, to dolegliwość, która niesie za sobą wiele przyszłych powikłań. Charakteryzuje się nadmiernym napięciem mięśni żwaczy i/lub mięśni skroniowych. Prowadzi to do niekontrolowanego zaciskania i ocierania zębami. Osoby cierpiące na bruksizm najczęściej nie zdają sobie z tego sprawy, gdyż zęby ocierają się o siebie głównie podczas snu. Często pacjenci z bruksizmem cierpią z powodu chrapania i bezdechów podczas snu.

Przyczyny bruksizmu

Obecnie medycyna nie posiada jeszcze na tyle zaawansowanych metod diagnostycznych, które pozwoliłyby na dokładne określenie przyczyn występowania choroby. Przypuszcza się, że najczęstszymi powodami występowania bruksizmu jest:

• nadmierne napięcie emocjonalne, depresja
  • wady zgryzu,
  • błędnie dopasowane korony lub protezy zębowe
  • choroby stawów skroniowo-żuchwowych
  • pasożyty

Objawy

Objawy, które niesie za sobą bruksizm nie tyczą się wyłącznie obszaru jamy ustnej i żuchwy. Istnieje możliwość wystąpienia objawów o charakterze ogólnoustrojowym. Zasadnicze objawy bruksizmu to:

• pękanie szkliwa zębów,
  • nadwrażliwość zębów,
  • ścieranie zębów,
  • stany zapalne w jamie ustnej,
  • krwawienie z dziąseł,
  • nawracające bóle karku, pleców i głowy,
  • zmiana sylwetki twarzy (przez nadmiernie rozbudowane mięśnie żwaczy)

Nieleczony bruksizm może być powodem wielu powikłań oraz ubytków związanych z zębami i dziąsłami, stawami skroniowo-żuchwowymi. Po pewnym czasie istnieje możliwość pojawienia się regularnych bólów kręgosłupa i głowy, predyspozycja do częstszych nawrotów migrenowych bólów głowy.

Leczenie bruksizmu

Jedną z najbardziej popularnych metod leczenia bruksizmu jest metoda ostrzykiwania toksyną botulinową mięśni żwaczy i/lub mięśni skroniowych. Jeżeli dolegliwość ma podłoże emocjonalne, warto umówić się również na terapię psychologiczną.

Przeprowadzenie zabiegu

Zabieg wstrzykiwania toksyny botulinowej w mięsień żwaczy jest niemal bezbolesny i szybki (3-5 min). Nie trzeba się do niego przygotowywać. Pacjent po przejściu zabiegu nie przechodzi okresu rehabilitacji, a wkłucia nie pozostawiają śladu na skórze. Efekty zabiegu widoczne są po 3-7 dniach od wykonania zastrzyku i utrzymują się do 6 miesięcy (średnio 3-4 miesiąca). W miarę ustępowania efektów leczenia, procedura ostrzykiwania mięśni może być powtórzona, ale nie wcześniej niż 3 miesiące po poprzednim wstrzyknięciu. Rekomendujemy dwuletnią kurację, gdyż po tym czasie możliwe jest odzwyczajenie mięśni od samoistnego zaciskania.

Po zabiegu możliwe są powikłania w postaci tymczasowego (do 2-3 tyg.) niedowładu mięśni twarzy odpowiadających za uśmiech. Ale poziom powikłań po tym leczeniu jest znikomy, mniej niż 1% przypadków.

Przeciwwskazania do zabiegu

• ciąża
  • okres karmienia piersią,
  • zaburzenia krzepnięcia krwi,
  • infekcja skóry w obrębie przeprowadzania zabiegu,
  • nadwrażliwość na składniki, które zawierają preparaty używane przy zabiegu,
  • zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego.