Choroby wewnętrzne

CHOROBY WEWNĘTRZNE (INTERNA) – dział medycyny, zajmujący się schorzeniami narządów wewnętrznych.

Dla pacjenta dorosłego lekarz internista, czyli specjalista chorób wewnętrznych jest lekarzem pierwszego kontaktu. W oparciu o wywiad, charakterystyczne objawy oraz dodatkowe badania, stawia on diagnozę, decyduje o odpowiedniej terapii lub kieruje pacjenta na dalsze badania  diagnostyczne i specjalistyczne leczenie. Lekarz internista zajmuje się także pacjentami z przewlekłymi schorzeniami różnych układów, jak i  chorymi nieuleczalnie, w terminalnym okresie choroby.

Do wizyty u lekarza specjalisty chorób wewnętrznych powinny skłonić nas wszelkie niepokojące objawy bólowe, duszność, kaszel, krew w moczu, kale, ślinie, przedłużająca się przez kilka dni biegunka, wymioty, długo utrzymujące się zaparcia, zawroty głowy, zdarzające się omdlenia, uczucie kołatania serca, także przedłużający się nieuzasadniony niepokój, czy ataki paniki.

Choroby, którymi zajmuje się lekarz internista:

• choroby układu oddechowego – infekcje górnych i dolnych dróg oddechowych – przeziębienie, grypa, zapalenie oskrzeli, zapalenie płuc, astma, obturacyjna choroba płuc
  • choroby układu krążenia – nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienną serca, niewydolność krążenia, zaburzenia rytmu serca
  • choroby układu pokarmowego – choroby jelit, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, zapalenie śluzówki żołądka i dwunastnicy, refluks przełyku
  • choroby układu moczowego – infekcje dróg moczowych, zapalenie pęcherza, kolka nerkowa
  • choroby metaboliczne – cukrzyca, hipercholesterolemia
  • choroby endokrynologiczne – nadczynność i niedoczynność tarczycy
  • choroby układu kostno-stawowego – reumatoidalne zapalenie stawów (RZS), choroba zwyrodnieniowa stawów,
  • schorzenia alergologiczne