Echo serca

Echo serca, inaczej echokardiografia to bezinwazyjne badanie obrazowe, które pozwala ocenić funkcjonowanie jam i zastawek serca. Za jego pomocą można także uzyskać dane dotyczące przepływu krwi oraz dużych naczyń krwionośnych. Badanie wykonuje się przy wykorzystaniu ultradźwięków, innym określeniem badania jest Usg serca.

Echo serca

Badanie USG serca

Fale ultradźwiękowe wykorzystywane do badania echo serca mają zazwyczaj częstotliwość w zakresie od 1 do 10 MHz. Badanie USG serca jest bezinwazyjne i całkowicie bezpieczne, dlatego nie ma przeciwwskazań do jego powtarzania. Echo serca pozwala wykryć wady w budowie anatomicznej mięśnia sercowego. Dzięki badaniu można ocenić przepływ krwi w naczyniach krwionośnych i wieńcowych, kurczliwość i relaksację serca czy pracę zastawek.

Wskazania i przeciwwskazana do badania

Echokardiografia jest badaniem, które zaleca się w sytuacji, gdy u pacjenta występują nieprawidłowości w pracy mięśnia sercowego lub podejrzenie istnienia takich nieprawidłowości. Poza tym wskazania do wykonania USG serca to między innymi: nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, stan pozawałowy, zapalenie wsierdzia czy choroba niedokrwienna.

Przeciwwskazaniem do wykonania badania USG serca jest uraz klatki piersiowej, opatrunek gipsowy w obrębie klatki piersiowej, poważne wady serca, astma oskrzelowa, niestabilna choroba wieńcowa i bardzo wysokie nadciśnienie.

Przygotowanie do badania echo serca

Echo serca jest badaniem, które nie wymaga od pacjenta żadnego specjalnego przygotowania. Echo serca przezklatkowe trwa około 15-30 minut i jest całkowicie bezbolesne. Badany układa się na lewym boku z lewą ręką uniesioną i położoną za głową. W trakcie badania lekarz przykłada głowicę urządzenia z żelem w różnych miejscach na klatce piersiowej, przesuwając po niej. Badanie pozwala zobaczyć na monitorze urządzenia obraz serca w czasie rzeczywistym.

Nieco bardziej wymagającym badaniem jest echokardiografia przezprzełykowa czy obciążeniowa. Przed wykonaniem badania Echo serca metodą przezprzełykową pacjent musi być na czczo, do badania zostaje zakwalifikowany na podstawie wyników Ekg i Rtg klatki piersiowej. W przypadku badania echokardiografii obciążeniowej może wystąpić konieczność przyjęcia przepisanych leków. Ten rodzaj badania polega na jednoczesnej echokardiograficznej ocenie kurczliwości serca i przeprowadzaniu różnych testów pobudzających kurczliwość.