Okulista Gdańsk zabiegi okulistyczne w Małej Klinice

Zabiegi okulistyczne

ZABIEGI OKULISTYCZNE

Mała Klinika wykonuje zabiegi okulistyczne. Zapraszamy na konsultacje kwalifikujące do zabiegu. Koszt konsultacji zostaje wliczony w cenę zabiegu.

Zabiegi okulistyczne wykonywane są przez lekarza specjalistę – okulistę dr Beatę Rubanowicz, która na co dzień jest związana zawodowo z 7 Szpitalem Marynarki Wojennej w Gdańsku. Pani Doktor zajmuje się diagnostyką i leczeniem chorób oczu oraz wad wzroku. Specjalizuje się w zabiegach na aparacie ochronnym oka (plastyka zwiotczenia skóry powiek, rekonstrukcje podwijania, odwijania oraz opadania powiek, usunięcie zmian skórnych okolicy oczu) oraz w diagnostyce obrazowej (USG-B gałek ocznych, OCT plamek i nerwu wzrokowego, Angiografia fluoresceinowa). W centrum jej zainteresowań znajduje się diagnostyka i terapia zwyrodnienia plamki związane z wiekiem (AMD) oraz retinopatii cukrzycowej, wykonywanie iniekcji doszklistkowych a-VEGF. Pani Doktor zajmuje się także kompleksowym leczeniem jaskry i zaćmy.

GRADÓWKA

Gradówka to usytuowany na górnej lub dolnej powiece nieduży guzek wypełniony ropno-krwistą masą, który sam w sobie nie jest szczególnie bolesny, jednak jego twardość i usytuowanie powodują dyskomfort, ucisk na gałkę oczną, zaczerwienienie i obrzęk. Gradówka powstaje na skutek przewlekłego zapalenia gruczołu tarczkowego (gruczoł łojowy Meiboma), przez co zamknięciu ulegają przewody odprowadzające wydzielinę z gruczołu, co z kolei prowadzi do otorbienia i rozdęcia jego ścianek. Powodem może być zakażenie gronkowcem, niewyleczony, nawracający jęczmień zewnętrzny powieki, trądzik. Zwlekanie z podjęciem leczenia może spowodować astygmatyzm poprzez ciągły ucisk gradówki na rogówkę. Ponadto nawracająca w tym samym miejscu gradówka niekiedy może być spowodowana obecnością zmian nowotworowych komórek łojowych. Warto to sprawdzić – nie bagatelizować.

Choć gradówka często ustępuje samoistnie, to nie dzieje się tak za każdym razem. Jeśli trwa to ponad dwa tygodnie należy zgłosić się do lekarza okulisty. Lekarz okulista przepisze krople lub maści z antybiotykiem, aby zahamować infekcję. W innych wypadkach podejmuje się leczenie kortykosteroidami w postaci kropli. Jeżeli zmiany są duże wykonuje się zabieg chirurgiczny w znieczuleniu miejscowym. Nie jest to zabieg trudny ani skomplikowany. Zazwyczaj skóra powiek regeneruje się dobrze nie pozostawiając blizn.

KOREKTA POWIEK

Korekty powiek dokonuje się z rozmaitych przyczyn. Może to być rekonstrukcja po usunięciu zmiany nowotworowej, guza powieki, bądź jej urazu. Wykonywana jest także w wypadku wad wrodzonych lub postępujących wraz z wiekiem, jak np. opadanie powiek utrudniające normalne widzenie lub li tylko z przyczyn estetycznych.
Wskazaniem do niej jest nadmiar skóry górnych i dolnych powiek spowodowane przez stopniowe starzenie się skóry i utratę jej elastyczności. Skóra powiek wiotczeje, zaczyna tworzyć zmarszczone fałdy, sięgające w niektórych przypadkach do krawędzi oka i zwężające jego szczelinę. U niektórych pacjentów można również zaobserwować, widoczne przez skórę, przepukliny tłuszczowe, które powstają na skutek osłabienia struktury tkanki.

Przeciwwskazaniem do wykonania zabiegu plastyki powiek jest m.in. stan zapalny w obrębie powiek, infekcja powiek, cukrzyca, ciężkie choroby ogólnoustrojowe, stany po chemioterapii, skłonność do tworzenia się bliznowców, problemy ze zdrowiem psychicznym.

Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Przez cały czas trwania zabiegu pacjent ma kontakt z lekarzem. Chirurg wykonuje nacięcie w miejscu zagięcia górnej powieki, następnie usuwa nadmiar skóry, i jeśli to konieczne usuwa również część tłuszczu podskórnego, po czym zaszywa je tak, aby powieka łączyła się z kontrolującym ją mięśniem nieco wyżej niż wcześniej.

W przypadku dolnej powieki cięcie biegnie pod linią rzęs. Pozostała część zabiegu wygląda podobnie, jak podczas korekcji powiek górnych. Całość trwa około 45 -60 minut (zabieg wykonywany na obu powiekach górnych lub obu powiekach dolnych).

Po wykonaniu operacji zawsze, w mniejszym lub w większym stopniu, występuje obrzęk, zasinienie i nadwrażliwość powiek i okolic oczu. Wskazane jest, by kilka dni po zabiegu unikać wysiłku fizycznego. Dobrze byłoby pozostać w domu i chłodzić okolice oczu. W przypadku pojawienia się zwiększonej wrażliwości zaleca się korzystanie ze środków przeciwbólowych. Po 7 – 10 dni, podczas wizyty kontrolnej usuwane zostaną szwy. Opuchlizna i wszelkie inne zmiany powinny całkowicie zniknąć najdalej w ciągu 6 tygodni.

KĘPKI ŻÓŁTE

Kępki żółte to złogi podskórne cholesterolu. Najczęściej pojawiają się w przebiegu hiperlipoproteinemii, czyli zwiększonego poziomu lipidów we krwi (cholesterolu, trój- glicerydów, fosfolipidów), chociaż zdarzają się także u osób z prawidłowa przemianą tłuszczową. Towarzyszą często miażdżycy, cukrzycy, chorobom nerek, niedrożności przewodu pokarmowego lub schorzeniom wątroby. Są to wyodrębnione żółtawe grudki zlokalizowane najczęściej po wewnętrznych kącikach powiek górnych i dolnych. Mogą osiągać rozmiary do kilku centymetrów, ale zwykle są dużo mniejsze, często ledwo widoczne. Często można zaobserwować takie zmiany nie tylko w okolicy oczu, ale również w sąsiedztwie stawów (łokciowego i kolanowego), ścięgien, na rękach, stopach i w okolicy pośladków. Nie są bolesne, ani bezpośrednio niebezpieczne dla zdrowia czy życia, świadczą jedynie o problemie związanym z gospodarką lipidową organizmu. Można je usunąć laserowo lub chirurgicznie. Obok leczenia miejscowego bardzo istotne jest jednak wdrożenie diety ubogotłuszczowej i zastosowanie leków hipolipemicznych, obniżających stężenie cholesterolu lub triglicerydów w surowicy krwi. Dzięki temu zminimalizujemy także nawroty kępek żółtych.

PODWINIĘCIE LUB ODWINIĘCIE POWIEKI

Odwinięcie powieki następuje zazwyczaj z powodu zwiotczenia skóry i mięśni wokół oka. Zwykle związane jest z wiekiem pacjenta. W tej sytuacji pozbawione ochrony przed czynnikami zewnętrznymi oko łzawi i, co gorsza, narażone jest permanentnie na zapalenie spojówek i choroby rogówki.
Podwinięcie powieki najczęściej związane jest także z wiekiem. Powstaje w wyniku zaniku tkanek powieki, zwłaszcza osłabienia działania mięśni rozwierających szparę powiekową. Może być także skutkiem bliznowacenia powiek po urazie, czy stanie zapalnym lub zabiegu chirurgicznym. Bliznowacenie jest najczęstszą przyczyną podwinięcia powieki górnej, choć schorzenie w znakomitej większości wypadków dotyczy powieki dolnej. Powieka zawija się wraz z rzęsami w kierunku oka. Rzęsy zaczynają drażnić rogówkę – pojawia się ból, zaczerwienienie i łzawienie. W niektórych przypadkach rozwija się owrzodzenie rogówki, a w konsekwencji może dojść do trwałego pogorszenia widzenia. Trwałą ulgę w zaawansowanych przypadkach przynosi jedynie zabieg chirurgiczny.

Operacja odwinięcia/podwinięcia powieki to zabieg polegający na przywróceniu prawidłowego ustawienia powieki dolnej, a w konsekwencji przywrócenia oku pełnej ochrony i poprawnego działania.
Aby naciągnąć dolną powiekę, nacina się zewnętrzny kącik powieki, następnie pociąga się na zewnątrz i skraca w celu jej napięcia. Nadmiar tkanki powiekowej jest usuwany. Zabieg ten wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Po ok. tygodniu odbywa się wizyta kontrolna i usuwane są szwy.

Specjaliści okuliści w Małej Klinice

lek. med. Beata Rubanowicz
Specjalista okulistyki

Lekarz Beata Rubanowicz ukończyła Wydział Lekarski Akademii Medycznej w Gdańsku w 2005 r.

Od 2006 r. jest związana zawodowo z 7 Szpitalem Marynarki Wojennej w Gdańsku, gdzie odbyła staż podyplomowy, a następnie została zatrudniona na stanowisku młodszego asystenta w Oddziale Okulistycznym. W kolejnych latach zdobywała wiedzę i doświadczenie pracując w Oddziale oraz przyszpitalnej Poradni Okulistycznej. W 2013 r. uzyskała tytuł specjalisty w dziedzinie okulistyki.

Obecnie jest zatrudniona na stanowisku starszego asystenta. Zajmuje się diagnostyką i leczeniem chorób oczu oraz wad wzroku. Specjalizuje się w zabiegach na aparacie ochronnym oka (plastyka zwiotczenia skóry powiek, rekonstrukcje podwijania, odwijania oraz opadania powiek, usunięcie zmian skórnych okolicy oczu) oraz w diagnostyce obrazowej (USG-B gałek ocznych, OCT plamek i nerwu wzrokowego, Angiografia fluoresceinowa).

W centrum jej zainteresowań znajdują się pacjenci chorujący na zwyrodnienia plamki związane z wiekiem (AMD) oraz retinopatię cukrzycową, u których wykonuje iniekcje doszklistkowe a-VEGF. Zajmuje się także kompleksowym leczeniem jaskry i zaćmy. Pani doktor nieustannie uzupełnia wiedzę i podnosi kwalifikacje uczestnicząc w licznych kursach, szkoleniach oraz konferencjach naukowych organizowanych w kraju i za granicą. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Okulistycznego, Sekcji Retinologicznej PTO.

W Małej Klinice udziela specjalistycznych konsultacji, wykonuje zabiegi na aparacie ochronnym okaoraz iniekcje doszklistkowe a-VEGF.