Zdrowie psychiczne

Psychiatria

Zdrowie psychiczne

Psychiatria – jedna z podstawowych specjalizacji medycznych, zajmująca się badaniem, zapobieganiem i leczeniem chorób i zaburzeń psychicznych. Psychiatra diagnozuje, leczy, pomaga poradzić sobie nie tylko z objawami, lecz dociera też do przyczyn.

Do psychiatry powinniśmy się udać kiedy pojawią się niepokojące objawy:

• zmiany nastroju,
  • zmiany w zachowaniu w relacjach rodzinnych i społecznych (wycofywanie się z relacji, izolowanie się od otoczenia),
  • zmiany aktywności – nadmierna lub zbyt słaba w porównaniu z okresem poprzedzającym pojawienie się zmian,
  • gwałtowne zmiany w życiu, z którymi nie potrafimy sobie poradzić (np. śmierć bliskiej osoby, choroba, utrata pracy),
  • ciągłe uczucie strachu, niepokoju,
  • ciągłe uczucie smutku, przygnębienia, bezradności,
  • ciągłe poczucie samotności,
  • nadmierna nerwowość, drażliwość,
  • występowanie omamów (głosy, obrazy, których inni nie dostrzegają),
  • nadużywanie alkoholu, leków, narkotyków, uzależnienie od hazardu, zakupów czy seksu.

Na podstawie przeprowadzonego wywiadu i badań psychiatra może przepisać właściwe dla pacjenta leki. Ponadto lekarz udzieli dokładnej informacji jak je dozować, jakie jest ich działanie, jak wpłyną na zachowanie. Z leczeniem farmakologicznym związana jest konieczność odbywania regularnych wizyt, mających na celu ocenę działania leku, omówienie bieżących wydarzeń w życiu pacjenta i ich wpływu na jego stan psychiczny, a także ewentualne zmniejszenie bądź zwiększenie dawki przyjmowanego leku lub jego zmiana. Leczenie farmakologiczne może trwać kilka miesięcy lub kilka lat. Po jego zakończeniu pacjent może przychodzić na wizyty kontrolne. W niektórych przypadkach lekarz psychiatra może zadecydować o konieczności leczenia w szpitalu psychiatrycznym. Zazwyczaj dzieje się to jednak w tych przypadkach, gdy zaburzenia psychiczne pacjenta stanowią zagrożenie dla niego samego i jego otoczenia.

Choroby leczone  w poradni zdrowia psychicznego:

• depresja
  • zaburzenia psychiczne (urojenia, omamy, zaburzenia świadomości
  • zaburzenia emocjonalne
  • zaburzenia osobowości
  • choroba afektywna dwubiegunowa
  • nerwice
  • schizofrenia
  • uzależnienia
  • anoreksja
  • bulimia
  • psychoza
  • zespół stresu pourazowego
  • choroby zawodowe
  • zaburzenia koncentracji i pamięci
  • syndrom DDA
  • myśli i skłonności samobójcze.