Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich Mała Klinika Sp. z o.o.

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją. /Art 72.1 Konstytucji RP/

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Małej Kliniki Sp. z o.o.  jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz w miarę możliwości uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Uznajemy szczególną rolę pracowników ochrony zdrowia w identyfikacji przemocy wobec dzieci, reagowaniu na nią i zapewnieniu dziecku bezpieczeństwa. Realizując te cele, personel Małej Kliniki Sp. z o.o. działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.

Standardy Ochrony Małoletnich w podmiocie Mała Klinika Sp. z o.o. opracowano w związku z obowiązkami prawnymi nałożonymi ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (dz. U. poz. 1606) wprowadzającej zmiany w przepisach ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

  1. Celem wprowadzenia standardów ochrony dzieci w podmiocie jest
  • Zapewnienie wszystkim dzieciom ochrony przed krzywdzeniem i ustalenie procedur udzielania im wsparcia.
  • Zapewnienie wszystkim pracownikom niezbędnych informacji i kompetencji, aby umożliwić im wywiązanie się z obowiązków w zakresie dbałości o dobro dziecka i ochrony dzieci przed przemocą.
  • Zapewnienie dzieciom oraz ich rodzicom lub opiekunom niezbędnych informacji na temat zasad obowiązujących w podmiocie oraz możliwości uzyskania wsparcia w sytuacji podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia.
  1. Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
    • krzywdzeniu małoletniego – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego (w tym czynu nieobyczajnego) na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu lub przez zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;
    • małoletnim – należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 roku życia;
    • kierownictwie – należy przez to rozumieć kierownika podmiotu leczniczego, jego zastępców, pełnomocników oraz wszelkie osoby mające uprawnienia decyzyjne w podmiocie leczniczym, niezależnie od nazwy ich funkcji;
    • personelu –należy przez to rozumieć wszystkie osoby zatrudnione, współpracujące lub świadczące usługi w Małej Klinice Sp. z o.o. w Gdańsku,  które biorą udział w udzielaniu świadczeń zdrowotnych małoletnim lub mogą mieć kontakt z małoletnim bądź uczestniczą w procedurze zatrudniania, niezależnie od wykonywanego zawodu i podstawy prawnej udzielania świadczeń zdrowotnych lub wykonywania obowiązków służbowych;
    • standardach – należy przez to rozumień niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich;
    • zatrudnieniu – należy przez to rozumieć nawiązanie współpracy z jakąkolwiek osobą na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania lub umowy cywilnoprawnej (w tym kontraktowej).
  2. Obowiązek przestrzegania standardów ma każdy pracownik i współpracownik personelu oraz kierownictwo Małej Kliniki Sp. z o.o.
  3. Dla potrzeb przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich, personel i kierownictwo podejmuje działania określone standardami również w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego przez dorosłe osoby trzecie lub przez innych małoletnich.
  4. Za wdrożenie, monitorowanie przestrzegania, ocenę realizacji standardów oraz inne zadania określone w standardach odpowiedzialny jest kierownik podmiotu leczniczego.
  5. Kierownik podmiotu leczniczego powierza zadania, o których mowa w standardzie 5: Pani Agacie Solskiej Dyrektor Zarządzającej lub w przypadku jej nieobecności Pani Julii Janczak Dyrektor ds. Rozwoju.
  6. Przed zatrudnieniem jakiekolwiek osoby, która będzie udzielać świadczeń zdrowotnych małoletnim lub będzie uczestniczyć w ich udzielaniu, należy uzyskać informację  z Rejestru Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym dotyczącą tego czy dana osoba figuruje w tym rejestrze.
  7. Przed zatrudnieniem osoby, która będzie udzielać świadczeń zdrowotnych małoletnim lub będzie uczestniczyć w ich udzielaniu, należy zobowiązać ją do  dostarczenia aktualnego zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej) Kodeksu karnego, w art. 189a (handel ludźmi) i art. 207 (znęcanie się) Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  8. W przypadku zatrudnienia cudzoziemca, należy przeprowadzić jego weryfikację pod kątem figurowania w rejestrach karalności państwa pochodzenia lub państwa, w którym osoba ta ostatnio zamieszkiwała, w zakresie przestępstw wskazanych w standardzie 8 lub odpowiadających im czynów zabronionych, sankcjonowanym prawem danego państwa. Kierownik podmiotu leczniczego uprawniony jest ponadto do zobowiązania cudzoziemca do złożenia odpowiedniego oświadczenia o niekaralności.
  9. Zatrudnić w Małej Klinice Sp. z o.o. można wyłącznie te osoby, które nie figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym i które dostarczyły aktualne zaświadczenie  z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzające, że nie były skazane za przestępstwa, których mowa w standardzie 8.
  10. Każdy pracownik Małej Kliniki Sp. z o.o. ma obowiązek zapoznania się ze standardami. Potwierdzeniem zapoznania się ze standardami przez pracownika jest złożenie przez niego oświadczenia, wzór którego stanowi załącznik nr 1 do standardów.
  11. Kierownik podmiotu leczniczego co najmniej raz do roku w grudniu:
  • dokonuje przeglądu Rejestru Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym, ustalając czy pracownik, który udziela świadczeń zdrowotnych małoletnim lub uczestniczy w ich udzielaniu w podmiocie leczniczym, nie został wpisany do tego rejestru;
  • odbiera oświadczenia od pracownika, który udziela świadczeń zdrowotnych małoletnim lub uczestniczy w ich udzielaniu w podmiocie leczniczym, o tym, że  nie został on wpisany do Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w standardzie 8 oraz że nie toczy się wobec niego postępowanie przygotowawcze lub sądowe dotyczące tych przestępstw. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do standardów.
  1. W przypadku powzięcia informacji o:
    • wszczęciu lub prowadzeniu wobec personelu postępowania karnego o przestępstwa określone w standardzie 8, kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie odsuwa taką osobę od wszelkich form kontaktu  z małoletnimi;
    • skazaniu pracownika za przestępstwo lub przestępstwa określone w standardzie 8, kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie rozwiązuje z nim umowę będącą podstawą zatrudnienia lub odwołuje go ze stanowiska.

Rozdział II

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem

  1. Podstawową zasadą czynności podejmowanych przez personel oraz kierownictwo w Małej Klinice Sp. z o.o. w Gdańsku w kontaktach z małoletnimi jest działanie na rzecz ich dobra.
  1. Pracownicy Małej Kliniki Sp. z o.o. oraz kierownictwo:
    • traktują małoletnich z szacunkiem, zachowując w kontakcie z małoletnimi spokój i cierpliwość, a także okazują zrozumienie dla ich trudności, problemów i potrzeb;
    • dbają o przestrzeganie ich praw pacjenta;
    • respektują ich prawo do opieki ze strony przedstawicieli ustawowych bądź opiekunów faktycznych;
    • w miarę możliwości tłumaczą im podejmowane działania oraz dążą do uzyskania aprobaty na udzielane świadczenia zdrowotne;
  • dają możliwość wyrażania przez małoletniego swojego zdania oraz zapewniają małoletniemu prawo do bycia wysłuchanym.
  1. Każda osoba zatrudniona w Małej Klinice Sp. z o.o., która ma podejrzenie lub świadomość, że małoletni doznał znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności i taktu w kontaktach z tym małoletnim.
  1. Jeżeli małoletni swoim postępowaniem dąży do nawiązania z personelem kontaktu fizycznego o potencjalnie niestosownym bądź nieadekwatnym charakterze, personel podejmuje odpowiednie, stanowcze działania, wyjaśniając z wyczuciem małoletniemu konieczność zachowania granic strefy osobistej.
  2. Na badanie małoletniego pacjenta należy uzyskać zgodę osoby uprawnionej według przepisów prawa polskiego, z zastrzeżeniem sytuacji nagłych.
  3. Badanie małoletniego należy wykonać w obecności jego przedstawiciela ustawowego, opiekuna faktycznego, a gdy to nie jest możliwe, w obecności osoby                trzeciej z personelu.
  4. Badanie małoletniego może łączyć się z koniecznością rozebrania pacjenta, oglądania go, dotykania lub penetracji jam ciała wyłącznie w sytuacjach mających uzasadnienie medyczne.
  5. Podczas badania okolic intymnych lub badań połączonych z potrzebą penetracji jam ciała należy zachować szczególny takt i umiar, tłumacząc w miarę możliwości najpierw potrzebę wykonania takich badań i ich planowany przebieg zarówno małoletniemu pacjentowi, jak i obecnemu przy badaniu przedstawicielowi ustawowemu albo opiekunowi faktycznemu.
  6. Podczas badania małoletniego pacjenta należy zapewnić mu intymność adekwatną do jego wieku, potrzeb i oczekiwań.
  7. Członkowie personelu zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.

Rozdział III

Katalog zachowań zabronionych

  1. Zabrania się stosowania jakiejkolwiek formy lub postaci przemocy wobec małoletnich (zarówno przemocy fizycznej, jak i werbalnej), polegającej w szczególności na stosowaniu kontaktu fizycznego o charakterze agresywnym, krytyki lub obraźliwego bądź dyskryminującego zachowania.
  2. Zabrania się dotykania małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany lub który wykracza poza uzasadnioną potrzebę medyczną.
  3. Zabrania się prezentowania małoletnim treści o charakterze erotycznym, pornograficznym bądź przemocowym.
  4. Zabrania się wyśmiewania małoletnich, poniżania ich lub etykietowania.
  5. Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy lub autorytetu.
  6. Personel podmiotu nie może kontaktować się bezpośrednio z małoletnim z pominięciem jego przedstawiciela ustawowego.
  7. Personel podmiotu nie może nawiązywać kontaktów z małoletnim w innej niż przewidziana udzielaniem świadczeń zdrowotnych formie, w szczególności poprzez zapraszanie albo przyjmowanie zaproszeń od małoletnich w mediach społecznościowych, komunikatorach lub za pośrednictwem innych prywatnych form kontaktu.

Rozdział IV

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego oraz osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń i informowanie odpowiednich instytucji

  1. W przypadku zaobserwowania lub powzięcia informacji o:
    • sytuacji przemocy, bądź wykorzystania małoletniego, każdy pracownik, współpracownik jest zobowiązany do natychmiastowej reakcji, zmierzającej do powstrzymania zachowań niedozwolonych i zapewnienia ochrony małoletniemu;
    • zachowań rodzących podejrzenie przemocy bądź wykorzystania małoletniego, każda osoba personelu jest zobowiązana do zgłoszenia ich kierownikowi podmiotu leczniczego;
    • naruszenia standardów, każda osoba personelu jest zobowiązana do niezwłocznego zgłoszenia podejrzenia naruszeń kierownikowi podmiotu leczniczego.
  2. Podejrzenie naruszenia standardów, w szczególności poprzez krzywdzenie małoletnich, można zgłaszać do p. Agaty Solskiej lub na adres e-mailowy: a.solska@malaklinika.pl
  1. Kierownik podmiotu leczniczego dąży do niezwłocznego wyjaśnienia sprawy zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez pracownika, podejmując wszelkie niezbędne działania. Podejmowane działania są dokumentowane.
  2. W przypadku, gdy zgłoszono podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez personel, osoba ta zostaje natychmiast odsunięta od wszelkich form kontaktu z małoletnimi do czasu wyjaśnienia sprawy.
  3. W przypadku zaobserwowania, że przedstawiciel ustawowy małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, stosuje przemoc wobec małoletniego bądź godzi się na jej stosowanie lub w inny sposób krzywdzący małoletniego sobie nie radzi, należy podjąć działania adekwatne do sytuacji.
  1. W sytuacji opisanej w standardzie 5  w przypadku:
    • ubóstwa – można porozmawiać z przedstawicielem ustawowym małoletniego i poinformować go o możliwościach wsparcia, w szczególności o ośrodkach pomocy społecznej;
    • zaniedbania – można poinformować o możliwości wsparcia psychologicznego, w szczególności o telefonach zaufania, poradniach oraz specjalistach, którzy przyjmują na terenie danego powiatu;
    • przemocy – można wszcząć procedurę Niebieskiej Karty.
  2. W przypadku, gdy z rozmowy z przedstawicielem ustawowym wynika, że nie jest on zainteresowany pomocą małoletniemu, ignoruje zdarzenie bądź stan psychofizyczny małoletniego lub w inny sposób nie wspiera małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, kierownik podmiotu leczniczego sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego. Z wniosku sporządza się notatkę.
  1. W przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie małoletniego są zagrożone lub gdy istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa na małoletnim, kierownik podmiotu leczniczego sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa  i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury. Z zawiadomienia sporządza się notatkę.
  1. W miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w przestrzeni dostępnej dla pacjentów wywiesza się informację o ogólnopolskich telefonach pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie:
    • ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem +48 222 309 900;
    • Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002;
    • Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111.

Rozdział V

Zasady aktualizacji Standardów oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie członków personelu do ich stosowania

  1. Kierownik podmiotu leczniczego nie rzadziej,  niż co dwa lata dokonuje przeglądu standardów w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy udokumentować.
  2. Członkowie personelu, małoletni lub ich przedstawiciele ustawowi mogą przekazywać swoje uwagi do standardów do kierownika podmiotu leczniczego.
  3. Kierownik podmiotu leczniczego może sprawdzać znajomość standardów wśród personelu oraz organizować szkolenia z zakresu standardów.

Rozdział VI

Zasady udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania

  1. Standardy są dokumentem ogólnodostępnym. Standardy znajdują się:
    • w budynku podmiotu leczniczego na tablicy informacyjnej;
    • w rejestracji oraz na stronie internetowej podmiotu leczniczego pod adresem: www.malaklinika.pl
  2. Każdy małoletni lub przedstawiciel ustawowy małoletniego może otrzymać kopię standardów dostępnych w rejestracji do wglądu.
  1. W oparciu o standardy opracowano ich wersję skróconą, zawierającą informacje istotne dla małoletnich. Skrócona wersja standardów stanowi załącznik nr 3.

Rozdział VII

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci, Internet oraz utrwalonymi w innej formie

  1. Mała Klinika Sp. z o.o. nie zapewnia dostępu do sieci Internet dla osób małoletnich.

Rozdział VIII

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy

  1. Po ujawnieniu krzywdzenia małoletniego, kierownik podmiotu leczniczego ustala plan jego wsparcia wraz z jego przedstawicielem ustawowym, o ile to nie przedstawiciel dopuszcza się krzywdzenia.
  2. O ile to możliwe, po ustaleniu planu wsparcia kierownik podmiotu leczniczego wysłuchuje zdania małoletniego i je uwzględnia.

Rozdział IX

Zasady ochrony wizerunku małoletniego

  1. Wizerunek małoletniego podlega ochronie.
  2. Upublicznienie wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody przedstawiciela ustawowego tego małoletniego.
  3. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczne wydarzenie, zgoda przedstawiciela ustawowego na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
  4. Wizerunek małoletniego utrwalony za pomocą kamer służących do rejestracji dźwięku lub obrazu na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa osobom i mieniu znajdującym się w Małej Klinice Sp. z o.o. nie podlega upublicznieniu i nie wymaga zgody przedstawiciela ustawowego małoletniego do utrwalania jego wizerunku. Wykorzystanie utrwalonych w ten sposób materiałów ograniczone jest wyłącznie do celów pierwotnie określonych dla ich rejestracji.

Rozdział X

Postanowienia końcowe

  1. Standardy ochrony małoletnich w Małej Klinice Sp. z o.o. mają moc regulacji wewnętrznych, do przestrzegania których są zobowiązane wszystkie osoby zatrudnione w Małej Klinice Sp. z o.o. w Gdańsku
  2. Standardy ochrony małoletnich w Małej Klinice Sp. z o.o. wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia tj. 14.08.2024 r.
  1. Ogłoszenie standardów następuje poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Standardy Ochrony Małoletnich Mała Klinika Sp. z o.o. oraz wywieszenie na tablicy (parter przy recepcji), również w wersji skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.
  2. Ogłoszenie standardów dla personelu Małej Kliniki Sp. z o.o. następuje poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną.
  3. Integralną część Standardów stanowią załączniki.
Standardy Ochrony Małoletnich załącznik nr 1
Standardy Ochrony Małoletnich załącznik nr 2
Standardy Ochrony Małoletnich załącznik nr 3