Laserowe usuwanie hemoroidów LHP

ZABIEG LHP (Laser HemorrhoidoPlasty)

Hemoroidy to często bardzo krępujący temat. Wielu z nas stara się jak najdłużej problem swędzenia, pieczenia, bólu i lekkiego krwawienia bagatelizować i odsuwać w czasie wizytę u specjalisty. “Leczymy się” na własną rękę, znieczulamy, kupujemy coraz to nowocześniejsze preparaty z reklam przeciągając w nieskończoność termin koniecznej konsultacji z lekarzem.

Ponad połowa zarówno mężczyzn, jak i kobiet powyżej 50-go roku cierpi z tego powodu, a około 80% całej populacji przynajmniej raz w życiu odczuwa bolesnych dolegliwości spowodowane chorobą hemoroidalną. Niepokoi fakt, że zaledwie 30% chorych szuka pomocy u lekarza.

Guzki krwawnicze, czyli hemoroidy należą do fizjologicznej struktury odbytu i występują u wszystkich ludzi. Są to struktury naczyniowe położone w kanale odbytu, które ułatwiają kontrolę oddawania gazów i stolca. W zdrowej postaci zachowują się jak poduszeczka złożona z połączeń tętniczo-żylnych i tkanki łącznej. W kanale odbytu znajdują się najczęściej trzy takie poduszeczki, tworząc zestaw naczyń krwionośnych nazywany splotem żylnym odbytniczym.
Związany z nimi stan patologiczny, zwany chorobą hemoroidalną lub potocznie hemoroidami, występuje, gdy stają się nabrzmiałe lub objęte stanem zapalnym. Objawy tej choroby mogą być zróżnicowane w zależności od tego, czy dotyczy ona hemoroidów wewnętrznych, czy zewnętrznych. W przypadku tych pierwszych następuje zazwyczaj niebolesne krwawienie z odbytu zauważalne podczas wypróżnień, ślady śluzu, lub wypadanie ich na zewnątrz.

Czterostopniowa klasyfikacja hemoroidów wewnętrznych
  • St. I: niewypadające – stanowią uwydatnione naczynia krwionośne;
  • St. II: wypadające przy parciu, ale samoistnie cofające się;
  • St. III: wypadające przy parciu, ale z możliwością odprowadzenia do wewnątrz;
  • St. IV: utrzymujące się na zewnątrz, nieodprowadzalne.

Hemoroidy zewnętrzne na ogół dają niewiele objawów, jedynie w przypadku pojawienia się zakrzepu lub ropnia, pojawia się obrzęk i silny ból.
Jednoznaczne podłoże choroby hemoroidalnej nie jest znane, uważa się jednak, że na jej rozwój składają się czynniki powodujące wzrost ciśnienia w jamie brzusznej, szczególnie zaparcia.

Czynniki sprzyjające rozwinięciu się choroby hemoroidalnej, to:

• dieta ubogoresztkowa (czyli stosowanie diety zawierającej niewystarczającą ilość błonnika i płynów)
  • zaburzenia wypróżniania (zaparcia, częste biegunki)
  • ciąża
  • siedzący tryb życia
  • brak regularnej aktywności fizycznej
  • otyłość
  • czynniki genetyczne

W leczeniu choroby hemoroidalnej stosuje się szereg zabiegów ambulatoryjnych:

• Podwiązanie gumką (zabieg Barrona) zwykle zalecane jest jako leczenie pierwszego rzutu u pacjentów z hemoroidami pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia. Podczas zabiegu zakłada się elastyczną gumkę na wewnętrzny żylak w celu odcięcia dopływu krwi. W ciągu 5–7 dni obumarły żylak odpada.
  • Skleroterapia polega na wstrzyknięciu do żylaka środka powodującego zamknięcie ścian naczynia krwionośnego i obkurczenie hemoroidów.
  • Skuteczne w przypadku hemoroidów są także metody kauteryzacyjne – termicznej lub chemicznej koagulacji naczynia.

Procedurę tę można wykonać przy zastosowaniu elektrokauteryzacji, promieniowania podczerwonego, chirurgii laserowej lub kriochirurgii.
Jeżeli zastosowanie leczenia zachowawczego i prostych procedur nie przyniesie efektów, można uciec się do zabiegów chirurgicznych. Wszelkie jednak zabiegi chirurgiczne mogą pociągać za sobą pewien odsetek powikłań, takich jak krwawienie, zakażenie, zwężenie odbytu oraz zatrzymanie moczu, z uwagi na bliskość odbytu i nerwów pęcherza moczowego. Może również wystąpić wprawdzie niewielkie; ryzyko nietrzymania stolca, szczególnie płynnego – odsetek tego rodzaju powikłań wynosi od 0% do 28%. Wynicowanie błony śluzowej to kolejne schorzenie, które może wystąpić po operacji wycięcia żylaków odbytu (często towarzyszy jej zwężenie odbytu). W takiej sytuacji błona śluzowa odbytu ulega wywinięciu na zewnątrz, podobnie jak w przypadku łagodnej postaci wypadania odbytnicy.

Technika laserowej ablacji hemoroidów (laserowego usuwania hemoroidów – plastyka hemoroidów, laserowa obliteracja śródmiąższowa hemoroidów) jest dobrze ugruntowaną i skuteczną metodą w leczeniu chorób hemoroidalnych II, III i IV stopnia.

Inwazyjne metody leczenia hemoroidów (Barrona, DGHL oraz laserowe CO2 i Nd:YAG ) niosą zawsze ryzyko uszkodzenia śluzówki i zwieracza.
Nowe możliwości terapeutyczne pojawiły się wraz z wprowadzeniem do proktologii lasera 1470nm.
Światło lasera 1470nm charakteryzuje się kilkadziesiąt razy większą absorpcją w wodzie w porównaniu do starszych generacji laserów (810, 940, 980 i 1064nm) co znacznie większa bezpieczeństwo podczas zabiegu.

Laserowe leczenie hemoroidów laserem LHP

polega na wprowadzeniu światłowodu do rozszerzonego naczynia, jakim pozostaje poduszeczka hemoroidalna i podanie energii światła lasera o długości fali 1470nm.
Absorpcja światła lasera w hemoroidzie wokół światłowodu niszczy to zmienione chorobowo naczynie i dodatkowo obkurcza tkankę łączną, co prowadzi do zmniejszenia jego objętości. Już podczas zabiegu leczone hemoroidy kurczą się o ok. 30% i dalej sukcesywnie zmniejszają się przez kolejne 6 tygodni. Zabieg odrębnie oddziałuje na poszczególne powiększone naczynia hemoroidalne – w efekcie przy zminimalizowanych uszkodzeniach zdrowych tkanek następuje prawidłowa rekonstrukcja naturalnej anatomii odbytu i zmniejszenie bądź likwidacja naczyń zasilających hemoroid, co także w przypadku dużych zmian zmniejsza ryzyko wypadania hemoroidów.

Wskazania do zabiegu laserowego leczenia hemoroidów LHP ®

• Segmentowe hemoroidy 2-go i 3-go stopnia
  • Hemoroidy 2-go stopnia bez reakcji na gumki (RBL)
  • Niektóre przypadki hemoroidów 4-go stopnia

Przeciwwskazania:
Hemoroidy zewnętrzne
Proctitis (stan zapalny błony śluzowej odbytnicy)
Ostry ropień

Laserowe usuwanie hemoroidów laserem LHP – przebieg zabiegu

Pacjent przed zabiegiem laserowym zostaje szczegółowo poinformowany o procedurze laserowej LHP, otrzymuje odpowiednie preparaty dojelitowe oraz profilaktykę antybiotykową, wykonywana jest także lewatywa. Zabieg wykonywany jest w pozycji litotomijnej.

Procedura zabiegu:

• Znieczulenie miejscowe
  • Światłowód lasera jest wkłuwany w poduszkę hemoroidalną.
  • Śródmiąższowo podawane są impulsy światła laserowego, a światłowód jest stopniowo wysuwany z hemoroidu.
  • Kontrolowane działanie wiązki światła powoduje odcięcie hemoroidu od zasilania w krew. Guzki hemoroidalne kurczą się. Proces rekonstrukcji tkanki łącznej zabezpiecza przed wznową wypadania hemoroidów.

Zabieg jest krótkotrwały, praktycznie bezbolesny, przeprowadzany w znieczuleniu miejscowym, bez cięcia, szycia i otwartych ran, uszkodzeń śluzówki, anodermy i zwieracza odbytu. Nie niesie ze sobą zagrożenia krwawienia, nietrzymania stolca, czy zwężenia odbytu, dając jednocześnie możliwość powtarzania zabiegu laserowego leczenia hemoroidów, jeśli zajdzie taka potrzeba. Pacjent szybko może powrócić do swoich normalnych zajęć.