Porady specjalistów

Krwawienie z Dolnego Odcinka Przewodu Pokarmowego

Krwawienie z Dolnego Odcinka Przewodu Pokarmowego (DOPP) stanowi 25% wszystkich przypadków krwawienia z przewodu pokarmowego i może wystąpić w każdym wieku.

Ze względu na dynamikę można podzielić je na krwawienie ostre i przewlekłe.

• ostre krwawienie – trwa krócej niż 3 dni.
  • przewlekłe krwawienie- trwa ponad trzy dni.

Ostre krwawienie z dolnego odcinka przewodu pokarmowego częściej występują u ludzi starszych.

Celiakia – choroba trzewna

Choroba trzewna /Celiakia/ to jedna z najczęściej występujących nietolerancji pokarmowych. Celiakia jest, chorobą autoimmunologiczną o podłożu genetycznym. W chorobie dochodzi do uszkodzenia jelita cienkiego. Czynnikiem prowadzącym do wystąpienia reakcji autoimmunologicznej i w efekcie uszkodzenia jelita cienkiego jest gluten. Gluten jest kompleksem białkowym występującym w pszenicy /gliadyna/, życie /sekalina/ oraz owsie /hordeina/.

Stopa cukrzycowa – przyczyny, profilaktyka, leczenie.

Stopa cukrzycowa to wg WHO infekcja, owrzodzenie i/lub destrukcja tkanek głębokich w połączeniu z zaburzeniami neurologicznymi oraz chorobami naczyń obwodowych w różnym stopniu zaawansowania w kończynach dolnych.

Aby uzmysłowić państwu wagę problemu, jakim jest „stopa cukrzycowa” należy przytoczyć statystyki:

• około 40-60% wszystkich amputacji kończyny dolnej niespowodowanych urazem występuje u osób   chorych na cukrzycę
  • u 85% chorych na cukrzycę amputację poprzedza pojawienie się owrzodzenia stopy
  • powodem 80% owrzodzeń u chorych na cukrzycę jest uraz

Aby zapobiegać powstawaniu owrzodzeń, należy pacjentów edukować.

Wady postawy

Pracując w Poradni Ortopedycznej niejednokrotnie mam okazję konsultować dzieci w wieku przedszkolnym, kierowane do gabinetu po przeprowadzanych w różnych miejscach badaniach okresowych. Cel takiej wizyty to ocena narządu ruchu dziecka i wykluczenie istotnych jego patologii, w tym wad postawy. Każda z nich w mniejszym lub większym stopniu wymaga wdrożenia konkretnego leczenia i profilaktyki zapobiegającej pogłębianiu się wady.

Postawa to układ ciała człowieka w pozycji stojącej. Można wyróżnić postawę zwykłą i baczną czyli taką, którą przybieramy gdy np. matka prosi dziecko o to, aby się wyprostowało, a ono wykonuje polecenie prostując plecy pracą mięśni. Postawa może być zależna od wielu czynników zewnętrznych np. czynników genetycznych, stanu zdrowia, nastroju czy po prostu zmęczenia.